Abstract
Two hundred and three non-pregnant women who underwent diagnostic dilatation and curettage
or hysterectomy were included in a prospective study designed to assess the accuracy
of transvaginal sonography in conforming or excluding the presence of uterine cancer.
All preoperative sonographic findings were compared with the final histological diagnosis.
The predictive value of sonographic evidence of malignancy was 71.1% (32/45), the
predictive value of benign disease was 95.6% (151/158). Sensitivity was 82.1% (32/39)
and specificity 92.1% (151/164). Although sensitivity and specificity increased as
compared to an earlier study using transabdominal ultrasound, we recommend dilatation
and curettage in women with postmenopausal bleeding.
Zusammenfassung
203 nicht schwangere Patientinnen wurden in einer prospektiven Studie vor einer fraktionierten
Curettage oder einer Hysterektomie transvaginal sonographiert. Die Ultraschallbefunde
bezüglich Malignom wurden mit der Histologic verglichen. Der prädiktive Wert “Uterusmalignom”
betrug 71,1% (32/45), der prädiktive Wert “gutartige Erkrankung” 95,6% (151/158).
Die Sensitivität betrug 82,1% (32/39), die Spezifität 92,1% (151/164). Obwohl die
Ultraschalldiagnose eines Uterusmalignoms durch die transvaginale Sonographie deutlich
verbessert wurde, empfehlen wir weiterhin eine fraktionierte Curettage zum Ausschluß
eines Malignoms bei postmenopausalen Blutungen.
Key words
Transvaginal sonography - Malignant tumours of the uterus - Carcinoma of the endometrium
- Bleeding of the uterus
Schlüsselwörter
Transvaginale Sonographic - Uterusmalignom - Endometriumkarzinom - Uterusblutungen